In verschillende sectoren groeit de vraag naar servicediensten die als een online dienst in de cloud worden aangeboden. In tegenstelling tot traditionele software worden updates bijvoorbeeld direct online uitgevoerd, waardoor de dienst altijd up-to-date is. Bovendien biedt een cloud-oplossing gebruikersgemak, flexibiliteit en koppelingsmogelijkheden voor diverse apparatuur. Dit was ook de reden voor Port of Amsterdam om haar bestaande toegangscontrolesysteem te vervangen voor een online oplossing. Na een aanbestedingsproces in april 2020 hebben wij de opdracht gekregen om deze vervanging voor Port of Amsterdam te realiseren. We hebben inmiddels een online toegangscontrolesysteem geïmplementeerd voor 6 locaties in het havengebied, Amsterdam en IJmuiden, bestaande uit kaartlezers en controllers. Het systeem is gebaseerd op het principe Software-as-a-Service (SaaS), waarmee het toegangscontrolesysteem centraal beheerd wordt met eenvoudige toegang via het internet. In het project hebben we gekozen voor een veilige en flexibele oplossing, waarbij security, duurzaamheid en toekomstbestendigheid belangrijke thema’s waren. Met het toegangscontrolesysteem ontvangen personeel en bezoekers op deze locaties een speciale tag, waarmee toegang wordt verleend of ontzegd, afhankelijk van wat is toegewezen. De toegang kan op afstand en online worden geregeld en op elk gewenst moment worden beheerd en gewijzigd. Het nieuwe systeem biedt Port of Amsterdam een betrouwbaar, gebruiksvriendelijk en flexibel toegangscontrolesysteem dat toekomstbestendig is.
Lees hier het interview met Paul van Zelst, van Port of Amsterdam